Werkwijze

In principe schuwen we geen enkele methode om de juiste aanpak te bieden aan de kinderen en jongeren met autisme. We grijpen iedere kans aan om een leerdoel of activiteit een meerwaarde te bieden. We vieren mijlpalen, genieten van de natuur en buitenlucht om ons heen om zowel mentaal als fysiek zoveel mogelijk stimuli te bieden. Het kind toont ons de weg met de eigen voortgang.

Bij voortduring toetsen we onze werkwijze en methodes aan de praktijk en de nieuwe theoretische ontwikkelingen en delen deze ook tijdens informatiebijeenkomsten voor geïnteresseerde ouders, verzorgers en zorgverleners. Zo werken we aan een hogere betrokkenheid en actieve ondersteuning van de kinderen en jongeren met autisme.

Ieder kind krijgt een mentor aangewezen, een vast aanspreekpunt voor het kind of de jongeren én de ouders. Op basis van de observaties door de pedagogische medewerkers en rapportages vindt regelmatig een evaluatiegesprek plaats met de ouders en/of verzorgers, waarna waar nodig het zorgplan wordt aangepast.

Methode Triple C

Bij Het ZorgZonnetje vertrouwen we op de Methode Triple C, omdat wij vinden dat we hiermee de best mogelijke ondersteuning bieden aan kinderen en jongeren met autisme en de noodzakelijke complexe zorg.

In grote lijnen richt de Methode Triple C zich op drie elementen: Competentie, Contact en Context. Deze aanpak wordt door ons als effectief en waardevol ervaren. Met het organiseren van informatiebijeenkomsten

 

Methode Triple C nader bekeken

1. Positieve Benadering

We kijken naar het kind als geheel, als compleet individu. We richten ons niet alleen op de symptomen van autisme, maar ook op de sterke punten en mogelijkheden, de talenten en vaardigheden. Een positieve benadering bevordert bovendien het welzijn van onze deelnemers.

 

2. Empowerment

Door te focussen op competenties moedigen we de kinderen aan om hun vaardigheden zo goed mogelijk in te zetten en verder te ontwikkelen. Dit helpt hen niet alleen om beter te functioneren, maar ook om een groter gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen te ervaren.

 

3. Versterking van sociale vaardigheden

Voor kinderen en jongeren met autisme is het van groot belang om sociale interacties aan te gaan en te onderhouden. Sociale vaardigheden zijn essentieel voor het opbouwen van relaties, zowel in de persoonlijke omgeving als in een zakelijke context. We gaan ervan uit dat veel van onze cliënten ook in de toekomst in de maatschappij en een – zo nodig aangepaste – werkomgeving kunnen functioneren.

4. Contextuele Ondersteuning

De Methode Triple C houdt rekening met de omgeving van het kind. Door samen te werken met ouders, scholen en andere zorgverleners, creëren we een ondersteunend netwerk dat bijdraagt aan de ontwikkeling van de cliënt.

Het Triple C Behandelhuis

Ons pedagogisch beleidsplan

Bij voortduring toetsen we onze werkwijze en methodes aan recente ontwikkelingen in de praktijk en de nieuwste (theoretische) inzichten. Onze visie en beleid leggen we vast in ons pedagogisch beleidsplan, dat regelmatig wordt getoetst en overlegd met het team van Het ZorgZonnetje. Waar nodig scherpen we gedragsregels aan.

Download

Home Werkwijze